rubrieken

Column Japser | Warmte

COLUMN VEILIG VAREN

Jasper Jansen

jasper square

Als thema kreeg ik “warmte” door van de redactie… dat bracht mij op het volgende verhaal;

Na een wat rommelige start van het seizoen, gaat het morgen eindelijk gebeuren: we gaan weer varen! De voorspellingen zeggen dat het eindelijk zomerweer wordt, dus hoge temperaturen. In ieder geval de zonnebrand, zonnebril, een petje en genoeg te drinken klaar zetten. Trouwens, de zwembroek en handdoek komen vast ook van pas! Heerlijk, weer helemaal zin in.

De volgende ochtend zie ik een strakblauwe lucht. De thermometer geeft al een comfortabele 19 graden aan. Doordat we gister alles al klaar hadden gezet, kunnen we snel naar de boot. Daar ontmoeten we onze vaste vaarvrienden, laden alles aan boord en gaan op pad.

Omdat het nu nog niet te warm is, maken we eerst een rondje over de Plas. Vanmiddag kunnen we dan voor anker en lekker zwemmen.

Rustig tuffen we langs de eilanden. Wat blijft dit een heerlijk vaargebied.

Ineens begint het motorpaneel te piepen. Wat is dat? Als ik op de meters kijk, zie ik dat de temperatuurmeter steeds verder oploopt! De motor raakt oververhit!! Wat moet ik doen? Dan slaat de motor af. Pfff…

Daar dobberen we dan. Helemaal van slag bespreken we wat er aan de hand kan zijn. Waarom wordt de motor zo heet? Van de Vaarbewijscursus van afgelopen winter is nog wel iets blijven hangen en ik graaf in mijn geheugen.

Eerst controleren we of de afsluiter van de koelwater inlaat wel open staat. Ja, dat klopt. Als we de slang volgen, komen we bij het wierfilter. Door het plastic dekseltje zien we wel wat troep, maar het lijkt niet veel. Toch maar even schoon maken (afsluiter dicht, wierfilter open, schoon schudden en filter goed dicht draaien). Maar dat kan het ook niet geweest zijn. De slang verder volgend komen we bij de waterpomp. Zou de impeller nog goed zijn? Hadden we die dit voorjaar gecontroleerd?

De afsluiter is nog dicht, dus we schroeven de waterpomp open. Het rubber schoepje ziet er nog goed uit. Ook bij het buigen zie ik geen haarscheurtjes. Ook de pakking lijkt nog oké. Dus alles weer terug en afsluiter weer open. Wat kan het dan nog zijn? De koelvloeistof hadden we vorige week nog gecontroleerd.

Op dat moment kijkt één van onze vrienden buiten de boot en ziet een plastic zak drijven. Zou dat….? We starten de motor weer. Deze loopt als een zonnetje en ook komt er ruim water uit de uitlaat. Na een paar minuten draaien, varen we verder en sturen naar de dichtstbijzijnde aanlegplaats. Ik kijk de hele tijd naar de temperatuurmeter, maar deze blijft keurig op ongeveer 80° C. Na een tien minuten aan de kant met draaiende motor, besluiten we door te varen. Wat een spanning!

In de middag zoeken we ons favoriete plekje op om voor anker te gaan. De motor heeft het verder prima gedaan. Anker uit, ankerbol omhoog met een peddel en plonsen maar!

Dat is lekker afkoelen! Wel zie ik nu dat niet iedereen zich goed heeft ingesmeerd…

Op de terugweg naar de haven praten we nog wat na. Wat zo’n warme dag al niet teweeg brengt: verbranden van je huid ligt op de loer, de motor die het ook te warm kreeg. Wat een spanning toch weer. Gelukkig hebben we de ultieme warmte niet gehad: brand aan boord. Laten we dat ook zo houden…

“Een dag niet gevaren, is een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd”

Geen reactie's

Geef een reactie