rubrieken

Stuurlui aan Wal | Klaas Pater

Klaas Pater

In de rubriek Stuurlui aan Wal zetten we een watersportliefhebber in het zonnetje. Deze editie spreken we met Klaas Pater, eigenaar van Rederij de Nederlanden in Amsterdam, secretaris bij de Stichting Vinkeveens Veer en een man met een groot hart voor de Vinkeveense Plassen. 

Klaas Pater Ervaar Magazine Vinkeveen

Verleden

“Liefde voor het water heb ik altijd al gehad,’’ begint Klaas zijn verhaal. “Ik ben geboren in Mijdrecht in 1950, op Bozenhoven om precies te zijn. We zijn zeven jaar verhuisd geweest naar Dieren in Gelderland. Die verhuizing was noodzakelijk voor het bedrijf dat mijn vader had.” In Dieren woonde Klaas in de bossen en daar merkte hij dat hij ongelooflijk van water hield: de bossen vond hij maar niets. “We woonden daar ook vlakbij de IJssel, waar je me eigenlijk altijd kon vinden,’’ vervolgt hij. “Later kon mijn vader bij Van Walraven in Mijdrecht aan de slag en zijn we gelukkkig weer terugverhuisd.’’

IMG_5981

Klaas was altijd graag met bootjes bezig: “Toen ik vijftien jaar en acht maanden was, ben ik bij de marine gegaan,’’ vervolgt de watersportliefhebber. “Toen kon dat nog met die leeftijd. Ik wilde heel graag machinist worden en dat is ook gebeurd. Maar ik was een waardeloze militair en ben daar dan ook vervroegd weer verdwenen.’’ Klaas grinnikt als hij aan deze herinnering terugdenkt.

Samen met zijn vader begon Klaas aan de bouw van een boot, een schouw van maar liefst negen meter lang: “Dat was in 1967, in de schuur achter de slager. Die zeilschouw was echt een kunststukje. In die tijd was een boot van een meter of negen echt een heel grote boot. Hij ging met karren te water en de krant was daarbij,’’ vertelt Klaas trots.

In 1973 begon Klaas voor zichzelf. “Dat was met scheepswerf de Dissel in de Amstelhoek. Samen met mijn vriendin Saskia ben ik vrachtschepen gaan ombouwen voor het charteren en salonboten gaan restaureren. Zo ben ik de rederij ingerold.” In diezelfde tijd raakte Klaas betrokken bij de Zeilschool in Vinkeveen. “De haven en alles daaromheen komt uit mijn koker. Ik ben bouwer, dat vind ik leuk. Vanuit Vinkeveen ben ik een rederij in Amsterdam begonnen, de Rederij de Nederlanden. Van dat bedrijf ben ik statutair directeur en samen met een groot team bestier ik dat nog steeds.’’

“Ik ga niet met pensioen, want daar heb ik niets mee’’

Heden

“Rederij de Nederlanden specialiseert zich in zowel historische- als electrische schepen en daar zijn we flink ver in,’’ maakt Klaas de sprong naar het heden. “We zijn nu zover dat we in staat zijn om, in opdracht van de gemeente Amsterdam, alle rondvaartboten electrisch te maken.’’ Klaas heeft een samenwerking met scheepswerf Kok in Vinkeveen en met Arjan Kooijman. “Zij zitten in mijn netwerk en samen gaan we die klus aan. Dat vind ik heel erg leuk. We hebben alleen dit jaar al veertien schepen omgebouwd, van diesel naar electrisch varen. Daar begint Vinkeveen nu bekend om te worden en daar ben ik wel trots op.’’

IMG_5973-001 kopie 2

Toekomst

Klaas wordt dit jaar vijfenzestig. “Ik ga niet met pensioen, want daar heb ik niets mee,’’ vertelt de scheepsbouwer. “Ik blijf lekker doen wat ik doe want dat vind ik leuk. Ik weet niet of iedereen het daarmee eens is, maar het is wel mijn plan. Varen en bouwen zal ik altijd blijven doen, omdat ik daar zo van geniet. Daarnaast vind ik het leuk om kleine projecten op te pakken, zoals het Vinkeveens Veer. Ik heb over Vinkeveen best wel een visie en wil me graag inzetten om ons mooie gebied onder de rook van Amsterdam onder de aandacht te brengen.’’

Geen reactie's

Geef een reactie