rubrieken

COLUMN VEILIG VAREN

Jasper Jansen

Regel 1: Goed Zeemanschap``

De boot is er klaar voor en de weersverwachting is uitstekend. Varen dus!

Het is lekker warm, dus het plan is om eerst de Plas over te steken, vervolgens ergens aan te leggen voor de lunch en wat te zwemmen, om dan aan het einde van de dag weer rustig terug naar de haven te varen. De motor is gestart en de landvasten gaan los. Je kijkt nog eens trots naar je eigen boot.

Nadat je de haven uit bent, draai je de plas op. Je bent niet de enige die zo’n mooi plan had: het is gezellig druk!

Je zet koers naar eiland 8. Onderweg moet je een paar keer uitwijken voor andere boten. Hoe zat het ook al weer met die regels? Je neemt je voor om aankomende winter het Klein Vaarbewijs te gaan halen… Maar voor nu kijk je in de Watersportalmanak deel 1.

Je leest de volgende regels:

  1. Goed zeemanschap (logisch en sociaal gezond verstand op het water);
  2. Stuurboordwal gaat voor;
  3. Klein wijkt voor groot (groot is >20 m of s(leep), v(eerboot/isser),  p(assagierschip));
  4. Motor wijkt voor spier, wijkt voor zeil;
  5. Motorboten onderling: rechts gaat voor;
  6. Zeilboten onderling: zeil over stuurboord wijkt voor zeil over bakboord of loef wijkt voor lij;

Iets gerust gesteld vaar je verder. Je bemanning vraagt of je al zin hebt in een koud wijntje. “Nee, dank je. Als we terug zijn” zeg je verstandig.

Vlak bij het eiland zie je ineens luchtbellen naar boven komen naast de boot. Wat is dat? O ja, de duikers zijn ook actief. Waar is hun boot geankerd? Daar maar met een wijde boog omheen. En uiteraard niet door het gebied met de gele tonnen, vlak bij de WVA. Een draaiende schroef en een duiker: brrrr….

Waar zullen we de boot eens neerleggen, denk je dan. Eerst eens kijken naar de windrichting. Het ligt een stuk lekkerder als je van de kant wordt afgeduwd door de wind, in plaats van aan lager wal te geraken. Je ziet een mooi stukje waar zelfs palen in het water staan. Dat is handig!
Met de neus naar de wal rem je af. Lijntje vanaf de punt en eentje om de paal is het plan. Waar maak je die voortros eigenlijk aan vast? Meerpen weer vergeten, <zucht>. Dan nu maar even met de peddel die je altijd bij je hebt, voor de zekerheid.

Na een uitgebreide lunch en nadat je lekker gezwommen hebt, gaan jullie weer langzaam aan terug richting haven. Je verzamelt je afval en doet dat netjes in een vuilnisbak. Omdat je toch geen haast hebt, ga je dit keer niet over de plas, maar achter de eilanden langs. Nog eens kijkend naar je lijstje voorrangsregels, zie je dat er nu regelmatig wel sprake is van een stuurboordswal.

Onderweg kom je nog een paar boten tegen die de regels iets minder goed lijken te kennen. Als ze niet reageren op je vragende blik of zelfs roep: stuurboord, wijk je toch maar even uit. Je boot moet wel mooi blijven. Je kijkt de ander hoofdschuddend na en ontspant weer. Wat een topdag!

Bij het invaren van de haven zie je net je buurman naar buiten varen. Je geeft hem de ruimte, zodat ook hij kan gaan genieten en stuurt vervolgens naar je ligplaats. Lijntjes vast en nu is het tijd voor een afsluitend drankje.

In je telefoon maak je nog snel een paar aantekeningen: meerpen en boek vaarbewijs kopen en voor morgen nog een paar vrienden uitnodigen voor het volgende tochtje.

Send this to a friend